تبلیغات
موبایل - راه های افتخار برای ایکس فون و اکسپریا Z چیست؟


بازار تلفن های هوشمند در آستانه حضور دو تلفن جذاب است. یکی اکسپریا Z که چندی پیش در CES 2013 معرفی شد ولی هنوز قدمش به فروشگاه ها نرسیده، و دیگری X Phone که هنوز در پشت دیوارهای مانتین ویو مخفی است و فقط گاه گداری خبرهایی از آن شنیده می شود که ما را به کنفرانس توسعه دهندگان گوگل در 25 اردیبهشت ارجاع می دهند. مسلم است که هر دو محصول باید از ویژگی هایی که هم اکنون برند های جا افتاده در بازار ارائه می کنند، فراتر روند تا تلاش ها در این بازار سخت و رقابتی، که البته دارد به اشباع نزدیک می شود نتیجه دهند. با این حال، استراتژی های مورد نیاز دو کمپانی سونی و موتورولا بسیار متفاوت است.

xperia-z-display-slideshow.jpg

  چالش سونی. اکسپریا Z نوید یک شروع دوباره را در بازار تلفن های هوشمند می دهد. رازی در کار نیست، همه می دانند که سونی تا به حال در این بازار با مشکل دست و پنجه نرم کرده و یک تعقیب کننده با فاصله برای سامسونگ است. ولی اکسپریا Z تمام آن چیزهایی است که تلفن های قبلی سونی نبودند: صیقلی، شیک و برای مصرف کننده جذاب و خواستنی. مسلماً تلفن ارزانی نخواهد بود ولی بهترین محصولات سونی، هرگز ارزان نبوده اند که بخواهیم چنین انتظاری داشته باشیم. اکسپریا Z برای سونی، بازگشت به مقوله فُرم است.

سونی سرانجام محصول مناسب را تولید کرده ولی برای به دام انداختن مشتریان زیرک بازار موبایل، چیزی بیش از یک تله موش با پنیر اعلا لازم است. برای رسیدن به رده های بالا، سونی باید استفاده کامل را از منابع موجود در مجموعه اش ببرد:

  1. همه با یک نام و نشان. مثل سامسونگ، سونی هم گستره وسیعی از محصولات مصرفی الکترونیکی را تولید کرده و به فروش می رساند. از جمله می شود به تلویزیون، کنسول بازی و کامپیوترهای شخصی اشاره کرد. سونی نیاز دارد این محصولات را به عنوان قطعات یک پازل، یعنی پازل دنیای دیجیتال سونی، بازاریابی و تبلیغ کند و جنبه های سرگرمی و سودمندی آنها را به رخ بکشد. اینها باید در کنار هم و به عنوان یک بسته برازنده عرضه شوند، چیزی که سونی در آن شهرت دارد.

  2. محتوا. سونی یک شرکت خاص است که به خاطر محتواهای تولیدی خود هم شهرت دارد، آن هم چه محتواهای پرباری. استودیوی سونی به تولید برنامه های تلویزیونی، فیلم ها و آلبوم های موسیقی پر مخاطبی می پردازد که همگی می توانند با یک هدف گیری جدید، روانه بازار سرگرمی های موبایل شوند. همچنین سونی نباید از ارائه اپلیکیشن های اختصاصی بر پایه برخی از محتواهای پر مخاطب تر خود غافل بماند. مواردی که به طور اختصاصی برای اکسپریا Z آماده شده و قادر به دریافت روی سایر محصولات سونی هم باشند. اینها می تواند به جذب مشتری کمک شایانی کند. البته جای خالی بسته های نرم افزاری اختصاصی هم در مجموعه سونی حس می شود.

nexusae0_testwhite.jpg

  چالش گوگل/موتورولا. گره پیشانی گوگل نشان از نیاز این شرکت به ارائه سخت افزار اختصاصی خود در بازار تلفن های هوشمند دارد و این دیگر یک راز نیست. مشخص است که رئسای بزرگ، روی ایکس فون موتورولا حساب باز کرده اند. اما به دو موردی که می توانند پایه موفقیت این محصول شوند هم اشاره می کنیم:

  1. یک دوربین اعلا. دوربین تلفن های هوشمند یکی از گزینه های مورد توجه مردم برای جایگزینی با دوربین های ببین-و-بگیر هستند. آنها راحتی در استفاده و برخی ویژگی های جذاب دیگر مثل فیلتر گذاری روی عکس ها و به اشتراک گذاری شان در اینترنت را ارائه می کنند. ولی هنوز کارهایی بیش از افزایش رزولوشن و گرفتن عکس های پانوراما در زمینه عکاسی دیجیتال قابل انجام است. گوگل می تواند در همین گام اول، با ارائه ویژگی های برجسته خود را متمایز کند. مواردی مثل واقعیت افزوده، عکاسی دامنه داینامیک بالا، کاهش نویز مؤثر در نور کم، و امکان بازسازی بخش های تخریب شده عکس ها. آوردن این موارد به مرکز تجربه کاربری مشتریان -و البته قبل از آن مرکز توجه شان، باعث خواهد شد که ایکس فون یک لبه رقابتی چشمگیر پیدا کند.

  2. یک تجربه کاربری بهتر. طراحان تلفن های اندرویدی گاه آنقدر روی ویژگی های سخت افزاری درون دستگاه تمرکز کرده اند که اهمیت زیبایی شناسی در طراحی را از یاد برده اند. اگر قرار است ایکس فون محصولی موفق شود، باید یک تجربه کاربری ممتاز را ارائه کند. گوگل می تواند این کار را با استفاده از تکنولوژی های جدید در زمینه رابط کاربری، مثل تشخیص جسچرها یا سنسورهای تشخیص (مثل اثر انگشت) انجام دهد. برخی شایعات اولیه به منعطف بودن نمایشگر این دستگاه اشاره داشتند ولی بعداً دیگر اثری از آنها نماند. اگر گوگل از این طرح عقب کشیده باشد، مسلماً یک گام به پیش نیست چون نمایشگر منعطف می توانست حاشیه ای برای پیروزی در بازار رقم بزند.

تا پاییز سال آینده، این دو تلفن هوشمند آزمون خود در بازار را پشت سر گذاشته اند. یکی جدیدترین محصول از سونی است که با آن زندگی دوباره ای را آغاز کرده و دیگری محصولی است از صاحب اندروید، یک تلفن گوگلی که انتظار زیادی برای آن کشیده ایم. اما اگر این دو می خواهند برنده باشند، سونی و گوگل/موتورولا باید کاری فراتر از دنباله روی از رهبران فعلی بازار انجام دهند. موافق نیستید؟

آیا شما می توانید ویژگی های دیگری را به این مجموعه اضافه کنید؟