تبلیغات
موبایل - سامسونگ، اندروید و تایزن: نقشه چیست؟


سامسونگ پر فروش ترین تلفن های اندرویدی را تولید می کند و فاصله اش از رقبا بسیار زیاد است. غیر از LG که در فصل گذشته سود کوچک 20 میلیون دلاری را از این بخش به دست آورد، سایرین در کسب سود با مشکل رو برو بودند. این در حالی بود که در فصل سوم سال، سامسونگ به لطف رکورد شکنی در فروش تلفن هوشمند و البته هزینه های سنگین بازاریابی، 6 میلیارد سود خالص از فروش 47.6 میلیارد دلاری خود کسب کرد.

به نظر می رسد سامسونگ در سال 2013 نیز توقف ناپذیر باشد. در حال که سهام اپل با 31% رشد سال 2012 را به پایان برد، سهام سامسونگ 50% نسبت به ابتدای سال رشد داشت و تحلیلگران نسبت به رشد خوب آن در سال 2013 نیز خوشبین هستند، چیزی که نسبت به سهام اپل دیده نمی شود. با این حال، اپل یک سیستم عامل اختصاصی دارد ولی سامسونگ هنوز نه و از این رو یک سؤال مهم بی جواب باقی مانده: آیا این سامسونگ است که باعث موفقیت اندروید شده یا اندروید است که موفقیت سامسونگ را رقم زده؟

در همین چند روز اخیر، خبر ارائه تلفن سامسونگ با سیستم عامل تایزن، ما را امیدوار کرده که در ابتدای سال 2014، پاسخ نهایی برای سؤال فوق را داشته باشیم. اما این انتظار، دست ما را برای تحلیل نمی بندد. با وجود اینکه سامسونگ رابط کاربری خود، بسته اپلیکیشن های اختصاصی و حتی خدمات ارائه محتوا را برای تلفن هایش ارائه می کند ولی به نظر می رسد تا زمانی که از اندروید استفاده کند، همیشه به گوگل وابسته باقی خواهد ماند.

این وابستگی لزوماً چیز بدی نیست ولی به این معنا است که سامسونگ هرگز نمی تواند تجربه کاربران را به طور کامل کنترل کند. ضمناً به این معنا است که هرگز به معنای واقعی صاحب حس کامل تلفن ها و تبلت هایش به حساب نخواهد آمد بلکه محصولاتش ملقمه ای از سلیقه گوگل هم خواهد بود. برای همین گزینه های جایگزینی هم در دیدرس کمپانی قرار دارند.

به عنوان مثال می توان راهی را که آمازون در پیش گرفته، رفت. آمازون به گوگل اجازه داده کار اصلی را انجام دهد و سپس سورس اصلی اندروید را گرفته و نرم افزار و سرویس خود را بر رویش ارائه می کند. برای همین، کاربران کیندل فایر دائماً منتظر نمی نشینند تا آپدیت جدید اندروید را دریافت کنند و خیلی از آنها اصلاً نمی دانند که زیر پوسته، موتور قدرتمند اندروید قرار گرفته.

سامسونگ هم می تواند کاری مشابه را انجام دهد ولی قبل از آن باید حجم زیادی از عملیات آماده سازی مقدماتی را پشت سر بگذارد. حرکت آمازون موفقیت آمیز بود زیرا از قبل اکوسیستم عظیمی داشت حتی پیش از عرضه اولین دستگاه خود. ولی سامسونگ هنوز از چنین نعمتی برخوردار نیست.

راه دیگر به دست گرفتن سیستم عامل اختصاصی است و در اینجا تایزن می تواند همان دریچه آسمانی باشد. سامسونگ با همکاری اینتل و دیگران، در حال توسعه یک پلتفرم موبایل بر مبنای لینوکس است و روزنامه یومیوری ژاپن می گوید که سامسونگ اولین تلفن تایزن محور خود را در سال 2013 معرفی خواهد کرد.

این ممکن است یک فرآیند کند باشد و چنانچه غول کره ای همان طوری که پروژه بادا را پیگیری کرد، تایزن را هم ابتدا در مناطق محدودی در شرق دنیا عرضه کند، روند گسترش آن کندتر هم خواهد شد. با این حال، بهتر است سامسونگ احتمال موفقیت این پروژه را پیش از آنکه میلیون ها دلار خرج بازاریابی محصول کند به خوبی بسنجد، به خصوص که جنگ در پایین هرم بازار تلفن های هوشمند، بسیار بی رحمانه تر از بالای هرم (تکیه گاه اندروید و iOS) خواهد بود و قطعاً سال 2013، سال شروع آن است.

چیزی قابل پیش بینی نیست ولی یک نکته روشن است: سامسونگ در حال فراگیر کردن استراتژی خود و عبور از مقطعی است که برای تأمین سیستم عامل تلفن های هوشمند خود، به طور کامل بر یک کمپانی تکیه کرده بود. تایزن می تواند یک گام بلند باشد.