تبلیغات
موبایل - نگاهی مقایسه ای به سود اپل در سال 2012

با وجود نرسیدن سود فصلی کمپانی به حد انتظار وال استریت برای دو دوره پیاپی، سهام اپل توانست به لطف فروش بسیار خوب در روز جمعه سیاه، به مرز 590 دلار بازگردد و به نظر می‌رسد افتی که ارزش هر سهم کمپانی را حتی تا 507.99 نیز نزول داده بود، لااقل برای کوتاه مدت پایان یافته و چشم بازار به عملکرد آتی کمپانی دوخته شده.

اما اگر از خودتان می‌پرسید سود سالانه با ارزش ترین کمپانی جهان چقدر است، و در مقایسه با سود کمپانی‌های اینترنتی، کمپانی‌های صنعت کامپیوترهای شخصی، کمپانی‌های چند رسانه‌ای، و نیز تولیدکنندگان موبایل در چه موقعیتی قرار می‌گیرد کافی است به تصویر زیر نگاهی بیندازید.

Apple_profits_2012-580-75.jpg

کل سود اپل از فروش تمام محصولاتش در سال مالی 2012 -که 3 ماه زودتر از سال تقویمی پایان یافته- برابر با 41.7 میلیارد دلار بوده که:
- 7.3 میلیارد دلار بیش از مجموع سود کمپانی‌های اینترنتی و نرم افزاری است؛ فهرستی شامل مایکروسافت، ebay، گوگل، یاهو، آمازون و فیسبوک.

- 22.3 میلیارد دلار (یعنی بیش از دو برابر) بالاتر از کل سود کمپانی‌های دست اندر کار تولید کامپیوترهای شخصی است؛ در این فهرست نام دل، اسوس، اینتل، ایسر، آی‌بی‌ام، اچ‌پی و لنوو دیده می‌شود.

- 22.4 میلیارد دلار بیش از کل سود کمپانی‌های چندرسانه‌ای شامل والت دیزنی، کام‌کست، تایم‌وارنر، ویاکام و نیوز کورپوریشن است.

- 28.9 میلیارد دلار (3 برابر) بیشتر از مجموع سود سامسونگ موبایل، نوکیا، ریم و اچ تی سی در بازار تلفن‌های هوشمند است.
اپل با محصولاتش که عمدتاً پُست پی سی هستند، دو برابر کل صنعت پی‌سی سود کسب می‌کند. به همراه سامسونگ که در سال 2012 طوفانی عمل کرده، نزدیک به 100٪ از سود بازار تلفن های هوشمند را درو می‌کند و در عرصه تبلت ها هم هنوز شرکتی به میزان فروش اپل نزدیک نشده؛ اینها همه از مزایای به راه انداختن موج اول پُست پی‌سی ها است.